Visst. Det krävs två för att dansa tango. Lagt kort ligger. En storm i ett vattenglas är inte så farlig. Och visst känns det tryggt när något är kvalitetssäkrat och utfört med spjutspetskompetens? Och kunden har ju alltid rätt.

Jag ser framför mig en smilande säljare med sitt mest välpolerade uttryckssätt. Kanske funkar det om man kränger bilar, men jag vet att det oftast inte är ett bra sätt att närma sig tänkande, intelligenta människor. Och kunden har faktiskt inte alltid rätt. Kunder vill ha hjälp av någon som kan något, och som inte bluddrar klyschor och konstiga metaforer.

Metaforer, ja. De används ofta lite skämtsamt. Men oftast är det roligast för den som skrivit dem.

Skriv vad du vill säga, med välplacerad finess och kreativitet. Metaforer kan vara jättebra, om de används rätt. Men hitta egna fräscha.

Jag tror inte du blir jättepepp av det här:

Det gäller att hålla projektet flytande medan vi förankrar det i väntan på medvind. Vi tar stormen med ro och gjuter olja på vågorna. När vi sedan sjösätter det hela kan vi enkelt ro det iland.